کد مطلب : ۱۰۵۷
بازدید: ۴۳۵۴
حضور ارکستر فیلارمونیک چین، اپرای عاشورا و... از جمله اتفاقات موسیقایی در سال 94 بودند.
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴
از آغاز به کار مجدد ارکستر موسیقی ملی ایران تا حضور چینی‌ها در تهران / مهم‌ترین اتفاقات موسیقایی سالبه گزارش بخش خبری بانک عکس ؛ سال 94 برای موسیقی یکی از پر حاشیه‌ترین سال‌ها بود و اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در طول این 365 روی داد. در ادامه این گزارش مروری بر برخی از مهم‌ترین‌های این عرصه داشته‌ایم:

حضور ارکستر فیلارمونیک چین در تهران

آنجا که ارکستر سمفونیک تهران یکی از شلوغ‌ترین سال‌های حرفه‌ای خود را به مدیریت هنری علی رهبری پشت سر گذاشت و تقریباً هر هفته رپرتواری برای اجرا داشت، در شب‌های گرم مردادماه نیز میزبان ارکستر فیلارمونیک چین به رهبری لانگ‌ یو شد. لانگ یو در این اجرا چوب رهبری‌اش را برای قطعه‌ی "پروانه‌های عاشق" که یک قطعه‌ی مشهور چینی است به حرکت درآورد. در این اجرا، نوازندگان ایرانی و نوازندگان چینی روی صحنه، کنار هم نشستند و ساز زدند. این ارکستر 100 نفره‌ چینی دو شب در تالار وحدت روی صحنه رفت و مخاطبان زیادی را به سالن اجرا کشاند.

علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران اواخر سال از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آغاز به کار مجدد ارکستر موسیقی ملی ایران

ارکستر موسیقی ملی ایران 20 خردادماه به رهبری فرهاد فخرالدینی به صدا درآمد تا نزدیک به چهار سال سکوت، حاشیه و تعطیلی پایان یابد؛ سکوتی که به‌هیچ‌وجه به نفع موسیقی ملی ایران نبود. ارکستر موسیقی ملی ایران تمرین‌های خود را پس از مدت‌ها دوباره به رهبری فرهاد فخرالدینی آغاز کرد و سرانجام 20 خردادماه 1394 یک اتفاق مهم در موسیقی ایران رخ داد.

آیین گشایش ارکستر موسیقی ملی با حضور وزیر ارشاد (علی جنتی) و جمعی از مسئولان دولت یازدهم مانند محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، حسین فریدون (دستیار ویژه رییس‌جمهور)، محمدباقر نوبخت (سخنگوی دولت) و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار و طنین قطعات موسیقی ملی ایران بار دیگر با اجرای این ارکستر شنیده شد.

فخرالدینی برای اجرای افتتاحیه از سالار عقیلی و محمد معتمدی به‌عنوان خواننده دعوت کرده بود و این دو هنرمند علاوه بر اجرای قطعات خاطره‌انگیز، قطعه‌ "ای ایران" را با یکدیگر اجرا کردند تا این موسیقی دل‌نشین، پایان‌بخش یک شب باشکوه ایرانی باشد.

ارکستر ملی همچنان فعال است و بدون توقف کارش را پی گرفته است.

بهنام صفوی به کما رفت

بهنام صفوی خواننده پاپ روز دوم آذرماه بر اثر تداخل دارویی در دوره شیمی‌درمانی دچار تشنج شد و به کما رفت. او چندی قبل از آن به دلیل تومور مغزی برای سپری کردن مراحل درمان و انجام عمل جراحی در بیمارستان عرفان تهران بستری شد و 4 تیرماه بعد از یک عمل جراحی سخت به سلامت از بیمارستان مرخص شد. صفوی بعد از دو روز از کما خارج شد.

روشن شدن تکلیف موسیقی در فرهنگسراها

ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران از سال 93 مطرح شد، اما تا اوایل سال 94 کش آمد. با این حال، بابک ربوخه رئیس موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پاییز امسال یک نشست خبری برگزار کرد و ضمن تشریح این موضوع، خبرهای مسرت‌بخشی را اعلام کرد؛ فرهنگسراهای خاوران‌، ابن سینا‌، ملل، اندیشه‌، اشراق‌ و خانه فرهنگ نور اولین فرهنگسراهایی بودند که برای آموزش موسیقی بازگشایی شدند.

ربوخه دراین‌باره توضیح داده بود: در این یک سالی که سمت مدیریت بخش موسیقی را در سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران پذیرفته‌ام، متوجه شدم که کیفیت آموزش در این بخش خوب نیست. بسیاری از مدرسان کم‌تجربه در این کلاس‌ها تدریس می‌کردند و از میان 173 معلم فقط 51 نفر کارت تدریس موسیقی داشتند و در رشته‌های مرتبط تحصیل کرده بودند. ما با بررسی دقیق با استفاده از همان 51 نفر، کلاس‌های فرهنگسراها را بازگشایی کردیم. البته باز هم نیازمند استادان با تجربه بودیم که از طریق اعلام فراخوانی به موزیسین‌ها خواستیم که آن‌ها در کنار ما حضور داشته باشند. تاکنون 16 فرهنگسرا تدریس خود را در زمینه موسیقی آغاز کردند و روند ازسرگیری فعالیت‌های موسیقی در این بخش‌ها همچنان ادامه دارد.

حضور سالار عقیلی در یک شبکه ماهواره‌ای

سالار عقیلی خواننده سریال "معمای شاه" که برای اجرای کنسرتش در لندن به سر می‌برد در شبکه من و تو حضور پیدا کرد و بهت و تعجب همگان را برانگیخت. عقیلی بعدا در متنی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است، ضمن اشاره به این که نیتی به غیر از ترویج موسیقی فاخر ایرانی نداشته است، ابراز امیدواری کرد سوءتفاهم‌های پیش‌آمده هر چه زودتر مرتفع شود.

او در این نامه نوشت: سعی‌ام بر این بود که همواره در کشورهای مختلف به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران، موسیقی کشور عزیزم را ترویج داده و نیتی به غیر از این نداشتم. تصورم این است که هیچ نکته‌ای خلاف شأن ایران عزیز و ساحت هنر و هنرمند ابراز نکردم و همواره افتخارات کشورم را پاس داشته و جوانان ایران عزیز را چه در داخل و چه در خارج با موسیقی اصیل و فاخر، همراه با اشعار بزرگانی مانند مولانا، حافظ، سعدی، جامی و... بیش از پیش آشنا نمایم.

عقیلی توضیح داد: با در نظر گرفتن این نکته که اکثر هم‌وطنان عزیز به این بنده حقیر لطف داشته و معمولاً انتظار دارند با گرفتن عکس، اینجانب را مورد عنایت خود قرار دهند، دور از انصاف و اخلاق هنری می‌بینم که از این کار ممانعت نمایم. از طرفی در مسافرت‌های داخل و خارج از کشور با اغلب شبکه‌های تلویزیونی در مورد فعالیت‌های هنری‌ام گفت‌وگو نموده‌ام و تاکنون مورد خلافی مشاهده نشده، این بار هم فقط و فقط در ارتباط با تور کنسرت اروپای خود به‌خصوص در لندن و منچستر، به مردم عزیز آگاهی دادم و سعی‌ام بر این بود که جوانان را بیش‌تر با موسیقی فاخر کشورمان آشنا نمایم.
بعد از انتشار این یادداشت با وساطت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این داستان ختم به خیر شد و عقیلی دو بار در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

لغو جشن خانه موسیقی

خانه موسیقی امسال شانزدهمین سالروز تأسیس خود را جشن نگرفت. خانه موسیقی ایران با انتشار بیانیه‌ای رخ دادن "فاجعه‌ منا" را دلیل لغو این جشن دانست و اعلام کرد که برای همدردی با بازماندگان این فاجعه، جشن سالانه‌ی خود را لغو می‌کند.

اپرای عاشورا

ارکستر سمفونیک تهران همزمان با آغاز ایام سوگواری حسینی "اپرای عاشورا" را با حال و هوایی متفاوت در تالار وحدت روی صحنه برد. چوب رهبری نصیر حیدریان (رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران) شامگاه 24 مهرماه برای اجرای یک اثر متفاوت به حرکت درآمد. "اپرای عاشورا" اثر بهروز غریب‌پور است که هر سال در ماه محرم به‌صورت اپرای عروسکی به نمایش درمی‌آید؛ اما این اجرا با آهنگسازی بهزاد عبدی به‌صورت کنسرت و بدون بازیگر روی صحنه رفت.

این اپرا 10 پرده داشت و در حالی اجرا شد که چند خواننده به‌عنوان سولیست، با سبک و سیاقی متفاوت در جایگاه شخصیت‌های واقعه‌ی عاشورا آواز خواندند. طبعاً اجرای چنین اپرایی با حضور هم‌خوانان زن روی صحنه همراه بود که این موضوع، حاشیه‌های پررنگی را برای ارکستر سمفونیک تهران در پی داشت. رسانه‌های تندرو مطالب زیادی را درباره نحوه اجرای این اپرا منتشر کردند. با این حال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این اپرا دیدن کرد و با اظهاراتش در را روی همه‌ی حاشیه‌های ناصواب بست.

علی جنتی پس از این‌که به تماشای اپرای عاشورا نشست، در سخنانی گفت: وقتی این کار را دیدم، به آنچه در طول این چند روز روی خروجی سایت‌های خبری و برخی وبلاگ‌ها خواندم، فکر کردم و متوجه شدم، واقعاً چه ظلم و جفایی نسبت به این کار می‌شود. وقتی من "اپرای عاشورا" را دیدم، متوجه شدم، یک اثر بسیار برجسته و قابل عرضه در سطح جهانی است که بسیاری از اشعار آن برگرفته از تعزیه‌های خودمان است و ما هم در طول سال‌های دراز، آن‌ها را شنیده‌ایم. جای تأسف دارد یکسری از عناصری که فقط و فقط به سیاست‌بازی فکر می‌کنند، به چنین کاری خدشه‌ وارد کنند و زحمات کسانی را زیر سؤال ببرند.

منبع: هنر آنلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ها
بانک عکس2
پربازدیدها
بانک عکس2
بانک عکس2