کد مطلب : ۱۰۶۳
بازدید: ۵۲۷۵
«ابد و یک روز» فارغ از همه انتقاداتی که به لحاظ محتوایی در روزهای بعد از موفیقتش در جشنواره فیلم فجر، به آن شده است، اثری است برگرفته از یک پژوهش.
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
به گزارش بخش خبری بانک عکس ؛ سعید روستایی کارگردان بیست و شش ساله فیلم سینمایی «ابد و یک روز» پیش از این سه فیلم کوتاه به نام های «شنبه»، «مراسم(از طرف آنها)» و «خیابان خیلی خلوت» را کارگردانی هم کرده است. قبل از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر کم‌تر کسی، نام «سعید روستایی» را شنیده بود یا اگر نام او را به عنوان یکی از فیلمسازان موفق فیلم کوتاه شنیده بود، دریافت 9 سیمرغ جشنواره فیلم فجر برای یک فیلم اولی، کمی دور از ذهن‌ بود.

«ابد و یک روز»؛ ساخت جذاب و احتمالاً پرحاشیه + تیزر

از همان ابتدا هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «ابد و یک روز» را  پسندیدند و این فیلم را در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر جای دادند. فیلم به لحاظ فرمی سرپا بود ولی از همان روز اول نمایش در جشنواره فیلم فجر برخی از منتقدان، سویه‌ی نقدها را به سمت محتوا و گاهی به فرامتن کشاندند. مثلا مسعود فراستی منتقد سینمایی در نشست تخصصی فرم در سینما در محل مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمی نژاد مشهد با اشاره به این فیلم گفت: اگر این فیلم به جشنواره های خارجی راه یابد قطعا جوایزی را دریافت خواهد کرد چرا که نگاه سیاه نمایی و وطن فروشی در آن به وفور دیده می شود و دنیای غرب نیز به آثار ما نگاه هنری ندارد.

فراستی البته نقدهای تندی را پیش از این در برنامه هفت به این فیلم کرده بود. مثلا به نقل دیالوگی که پسر بزرگ و رئیس خانه با بازی پیمان معادی اشاره کرد، گفت: شعار و پیام اصلی فیلم همین دیالوگ است: «هرکس از این خانه نرود سگ است. هرکس برود و برگردد از سگ کمتر است».  نگاه‌‌های تند و تیز به فیلم،البته پیش از این اظهارات فراستی نیز وجود داشت.برخی از منتقدان به دنیای فرامتن هم مراجعه نمی‌کردند و خود فیلم را بر مبنای نگاهی که ارائه می‌داد ریاکارانه می‌دانستند.

البته این همه‌ی نظر منتقدان و مخاطبان فیلم «ابد و یک روز» نبود. برخی از منتقدان معتقد بودند موضوع فیلم آسیب شناسی طبقه ای است که گرفتار درد و رنج اعتیاد شده است.

«ابد و یک روز» فارغ از همه انتقاداتی که به لحاظ محتوایی در روزهای بعد از موفیقتش در جشنواره فیلم فجر، به آن شده است، اثری است برگرفته از یک پژوهش. روستایی پیش از ساخت این فیلم سینمایی دو سالی درگیر ساخت یک مستند بوده که هیچ‌گاه تمام نشده است. خودش می‌گوید: در آن مستند زن و شوهر معتادی را پیدا کردم که به خاطر اعتیادشان می‌خواستند بچه‌‌شان را بفروشند وقتی برای همکاری با من پول گرفتند فرار کردند و کار مستند نیمه‌کاره ماند که البته همین موضوع باعث اتفاقات خوبی شد و اطلاعات خوبی برای ساخت این فیلم بدست آوردم.

فیلم های اکران نوروزی امسال نسبتا از تنوع موضوعی و فرم برخوردار هستند. «ابد و یک روز»  فیلم خوش‌ساختی است که از 26  اسفندماه اکران نوروزی خودش را شروع کرده است  و فیلمی است که حالا خودش و کارگردانش پدیده سال 94 سینمای ایران شده اند. متاسفانه در سینمای ایران نگاه جدی به رده بندی سنی برای فیلمها وجود ندارد ولی به خاطر موضوع و لحنی که برای فیلم انتخاب شده است، بهتر است، کودکان این فیلم را تماشا نکنند.




 منبع: خبرگزاری تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ها
بانک عکس2
پربازدیدها
بانک عکس2
بانک عکس2