کد مطلب : ۹۶۷
بازدید: ۲۲۴۰
نزهت بادی: هاتف علیمردانی در فیلم ˝مردن به وقت شهریور˝ مثل نمونه‌های مشابه بر اساس همان الگوی آشنا و همیشگی پیش می‌رود و مضامینی را دستمایه داستان قرار می‌دهد که بارها مورد استفاده قرار گرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
مردن به وقت نوجوانی در کدام ماه است؟به گزارش بخش خبری بانک عکس ؛ فیلم "مردن به وقت شهریور" ساخته هاتف علیمردانی می‌کوشد اثری اجتماعی پیرامون دشواری پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی باشد که از یک سو به خواسته‌ها و نیازهای نوجوانان در این دوره بپردازد و از سوی دیگر دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌ها در ارتباط با نوجوان‌هایشان را مورد توجه قرار دهد و تبعات خطرناک ناشی از ایجاد شکاف و فاصله میان نوجوان‌ها و والدینشان را هشدار دهد، اما فیلم متأسفانه نمی‌تواند به اثری چالش‌برانگیز و تأثیرگذار در زمینه طرح مسائل نوجوانان تبدیل شود و در این زمینه حرف متفاوت و تازه‌ای ارائه دهد.

درواقع علیمردانی در این فیلم نیز مثل نمونه‌های مشابه بر اساس همان الگوی آشنا و همیشگی پیش می‌رود و بدون هیچ‌گونه نوآوری یا جسارتی مضامینی را دستمایه داستان قرار می‌دهد که بارها مورد استفاده قرار گرفته است.

به همین دلیل مجموعه حوادث و رویدادها و روابطی که در طول داستان می‌بینیم، دقیقاً مطابق انتظار و کلیشه‌های ذهنی مخاطب است و به همین دلیل از همان ابتدای داستان که دوستی سینا و ام جی شکل می‌گیرد، می‌توان کل فیلم را حدس زد و پایان آن را پیش‌بینی کرد. مسیری که سینا به واسطه معاشرت با ام جی و فاصله گرفتن از خانواده‌اش طی می‌کند، چنان به دور از هرگونه غافلگیری و پیچش ناگهانی و گره‌افکنی است که ما را با داستانی تخت و یکنواخت و ایستا روبرو می‌سازد که هیچ فراز و نشیب هیجان‌انگیزی ندارد و همه چیز آنقدر ساده و روان پیشمی رود که به راحتی می‌توان کل داستان را در چند جمله کوتاه تعریف کرد و پرونده آن را در ذهن بست.

درواقع دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها و بحران‌های دوران نوجوانی و بلوغ که می‌تواند این دوره را به سخت‌ترین زمان زندگی هر فردی تبدیل کند، در این فیلم به ساده‌ترین و اولیه‌ترین دغدغه‌ها و مسائلی تقلیل یافته است که برای هر نوجوانی پیش می‌آید. در حالی که در جامعه مدرن امروزی آنچه دنیای پیش روی یک نوجوان را می‌تواند خطرناک و ناامن جلوه دهد، مسائلی فراتر و پیچیده‌تر از چیزهایی است که فیلمساز در مسیر شخصیتش قرار می‌دهد. هرچند همین موضوعات نیز می‌تواند مقدمه و پیش‌درآمد تهدیدهای بزرگ‌تری باشد که در انتظار یک نوجوان است، اما علیمردانی در همان حد و اندازه می‌ماند و وارد حیطه‌های گسترده‌تر و عمیق‌تر آن نمی‌شود.

از این رو، فیلم بیش از آنکه اثری چالش‌برانگیز و جسورانه به حساب بیاید و زمینه بحث درباره حرف‌ها و مسائل ناگفته دوران نوجوانی را فراهم بیاورد و از زاویه دید جدید و متفاوتی به آن بنگرد، به دنبال این است که بدون هرگونه پیچیدگی در ساختار یا مضمون، در ساده‌ترین و مستقیم‌ترین شکل ممکن درباره مشکلات دوره نوجوانی اظهار نگرانی کند و به صورت کاملاً آشکاری پیام خود را ارائه دهد و به فیلمی آموزنده و تربیتی برای خانواده‌ها و نوجوان‌هایشان تبدیل شود.

منبع: هنر آنلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ها
بانک عکس2
پربازدیدها
بانک عکس2
بانک عکس2